Barn og sykdom - kan barnet komme i barnehagen?

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan være i barnehagen eller ikke. Det vil si normal appetitt, være feberfri og orke å være med i gruppefellesskapet.

Retningslinjer for sykdom i barnehagen vår .

Vanligvis avgjør barnets allmenntilstand om det bør være hjemme fra barnehagen i en periode, men for enkelte sykdommer kan det være nødvendig å bli hjemme utover dette for å hindre spredning av smitte til andre.

På bakgrunn av hva folkehelseinstituttet og kommunelegen mener er gode anbefalinger gjelder følgene i vår barnehage:

1. Generell allmenntilstand: Barnet bør være i stand til å delta i daglige aktiviteter som er normalt i barnehagens hverdag, som  å være med på tur, delta i lek ute og inne,  samt  ulike aktiviteter.  Barnehagen avgjør om et barn er friskt nok til å oppholde seg i barnehagen.  I denne vurderingen legges det vekt på barnets allmenntilstand og behov. Det er viktig å påpeke at barnet skal oppleve at barnehagedagen er god og at det kan delta og mestre. I tvilstilfeller drøftes dette med foreldrene.

2. Feber: Barn med feber bør holdes hjemme fra barnehagen til det er feberfritt og allmenntilstanden er god.

3. Øyekatarr: Ved mild til moderat utbrudd av øyekatarr kan barnet være i barnehagen.  Ved kraftig katarr kan barnet være i barnehage dagen etter behandling har startet.

4. Forkjølelse – influensa – ørebetennelse eller lignende: Ved sterk forkjølelse, hoste eller lignende kan barnet være i barnehagen når det er feberfritt, og allmenntilstanden er god. Ved influensapandemi kan det være aktuelt å holde barnet hjemme lengre.

5. Vannkopper: Barnet kan være i barnehagen når utslettet har begynt å tørke inn.

6. Hodelus: Barnet kan være i barnehagen når behandlingen er igangsatt.

7. Brennkopper: Barn med brennkopper kan vende tilbake til barnehagen når sårene er under kontroll. Grunnlaget for skjønnet her må være at det ikke lenger er fare for at smitteførende  sårsekret kan påføres andre barn direkte eller indirekte gjennom kontaktpunkter.

8. Røde hunder: Barnet kan vende tilbake til barnehagen minimum 5 dager etter utbrudd av utslett. Hvis barnet er vaksinert er det lite sannsynlig at utslettsykdommen er rubella.

9. Kikhoste: Ved behandling tidlig i sykdomsforløpet blir barnet vanligvis smittefri fem dager etter igangsatt behandling, og barnet bør derfor holdes hjemme fra barnehagen i denne perioden. Ved behandling senere i sykdomsforløpet vil smittsomheten være betydelig mindre, og barn kan derfor gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling.

10. Diaré – oppkast:  Barnet skal holdes hjemme to døgn (48 timer) etter at de er symptomfrie. Ved diarétilstander hvor man mistenker smitte gjennom matvarer (for eksempel etter utenlandsreise) bør barnt undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer.

11. EHEC-infeksjon: Barn som har fått påvist E.coli-infeksjonen (EHEC) skal ha fem negative kontrollprøver før barnet kan vende tilbake til barnehagen. Barn som har et husstandsmedlem som har fått påvist EHEC-infeksjon holdes borte fra barnehagen til det foreligger tre negative avføringsprøver fra barnet.

12. Norovirus-infeksjon: Smitterisikoen er størst mens man har symptomer med oppkast og diaré, og barn bør holdes hjemme i denne perioden. Man bør vente 48 timer etter at barnet ikke lenger har diaré og oppkast før det kan gå tilbake til i barnehagen.

13. Mark (barnemark) / spolmark: Barnet kan vende tilbake til barnehagen etter igangsatt behandling.

14. Kusma: Uvaksinerte barn med sikker diagnose kan vende tilbake til barnehagen ni dager etter at hevelsen inntrer. Dersom alle de andre barna er vaksinert, avgjør allmenntilstanden når barnet kan gå tilbake til barnehagen.

15. Ringorm: Barnet kan vende tilbake til barnehagen dagen etter at behandling er igangsatt.

16. Skabb: Barnet kan vende tilbake til barnehagen dagen etter at behandling er igangsatt.

17. Meningokokksykdom:  Barnet kan vende tilbake barnehagen når sykdommen er over. Søsken av et barn med meningokokksykdom bør regnes som mulig smittet med meningokokkbakterie og bør for sin egen skyld være hjemme til observasjon noen dager fra barnehagen etter igangsatt bærerbehandling.

18. Meslinger: Barnet kan vende tilbake til barnehagen tidligst fire dager etter opptreden av utslett dersom allmenntilstanden ellers er god.

Håper at alle har forståelse og respekterer disse reglene, slik at andre barn og voksne ikke blir smittet.

Husk at god håndhygiene er med på å hindre smitte og sykdom.